Během školy pracujte v oboru! Nenoste kafe nebo pivo, radí manažerka Seznamu Fuksová

Na Seznam.cz přijde okolo tří milionů lidí každý den. Celosvětovému vyhledávači Google v České republice konkuruje spíše v obsahu, než v technologii, kterou má Google výborně zvládnutou. Petra Fuksová pracuje v Seznamu jako marketingová manažerka a právě o Seznamu.cz jsme si spolu povídaly.

uniweb weby

„Zaměřuji se na propagaci směrem k firmám. Pak tu mám kolegyni, která se zaměřuje na koncového zákazníka a další, která se specializuje na obsah mediálního domu. Moje práce spočívá v nastavení strategií všech služeb – Sklik, Zboží.cz, oborové služby,… Musím vymyslet strategii, kterou představím zástupcům našich služeb, a společně vymýšlíme aktivity, které budeme dělat – kde budeme vidět, jakou reklamu by si představovali, kolik do toho můžeme dát peněz, jaký cíl tím sledujeme,“ povídá Petra o náplni své práce.

Jak se instruktorka aerobiku dostala do Seznamu?
Všechno to začalo právě na Letní žurnalistické škole, kam jsem se dostala prakticky náhodou přes školní časopis. Na gymnáziu mi šly slohovky a já měla pocit, že tedy právě žurnalistika bude to pravé. To jsem měla ještě vcelku naivní představy. Nicméně po gymnáziu jsem šla na Vyšší odbornou školu publicistiky a oboru jsem se začala opravdu věnovat.

Máte pocit, že by vám právě ta Vyšší odborná škola publicistiky dala víc než lecjaká státní univerzita?
Na žádné státní univerzitě jsem nebyla, proto se to těžko soudí. Kamarádi, kteří studovali Karlovu univerzitu, jsou znalostmi opravdu „nabušení“. Jejich všeobecné znalosti jsou neskutečné. Studenty na VOŠP tolik nenutili jít hodně do hloubky třeba historie žurnalistiky, šlo se tu více po praxi. Neznamená to ale, že lidé, kteří Karlovku absolvují, mají lepší práci než já. Někdy ji nenajdou ani tak rychle.
Přisuzuji to tomu, že během školy neměli čas na hledání praxe, a tak se po škole jen tak neuchytí. Prostě praxi potřebuješ. A to bych i doporučila lidem, kteří právě studují. Pracujte v oboru. Nenoste během vysoké školy kafe nebo pivo.

Takže se na titul nikdo tolik nekouká?
Rodiče mi říkali, že bez titulu v současné době opravdu slušnou práci nenajdu... Ale není to pravda. Na pohovorech se mě nikdo na titul ani na školu nikdy neptal. Všechny zajímalo, jaké mám zkušenosti nebo jak bych řešila konkrétní situace.

Jak vypadá váš pracovní den?
Pevná pracovní doba je od desíti do tří, ale musíme samozřejmě napracovat počet hodin, který ukládá plný úvazek, takže často chodím do práce dřív. Začínám maily, poté většinou přicházejí schůzky – se zástupci služeb nebo s podřízenými. Vytvářím media plány – jakým způsobem chceme služby propagovat, kolik do toho investovat...

Vaše práce je asi hodně o setkávání. Najde se v ní místo i pro kreativitu?
Manažerská pozice je o komunikaci s lidmi. To pozice brand manažera je kreativní víc. Tam vymýšlíš kampaně. Já spíš řídím – říkám, jak vnímám, že je to správně a jak ne a potom to například obhajujiu před marketingovým ředitelem.

A nechybí vám tedy kreativita? Když jste dřív tak ráda psala slohovky...
Psaní mi fakt nechybí. Bylo to pro mě vlastně vždy náročné, co se třeba gramatiky týká, jsem totální nemehlo. Spoustu specializované činnosti jsem si již vyzkoušela – sociální sítě, styk s veřejností nebo poskytování reklamy na internetu. Dále jsem se chtěla posunout na vedoucí pozici.

Otázka na tělo – vy osobně hledáte spíš na Seznamu nebo na Googlu?
Spíš na Googlu.

Můžete mi představit Sklik studentskou kampaň?
Je to projekt pro vysokoškoláky. S dalšími čtyřmi kamarády se přihlásíte a dostanete Sklik účet se čtyřmi tisíci korunami. Vyberete si reálného klienta – firmu, svůj projekt nebo projekt kamaráda, který budete propagovat. Kampaně sami spravujete a vyhodnocujete. No a k tomu vám dáváme přednášky, které jsou o o internetové reklamě, abyste věděli, jak na to. Tým, který vše nastaví nejlépe, se potom dostane do finále, kde svou práci obhajuje. Hlavní výhra je stáž u nás v Seznamu a další Sklik kredit.

Nejsou reklamy spíš to, co lidi otravuje, než aby na ně s chutí klikali a vydělávali tak peníze?
Jedna z otázek, na kterou se lidí na přednáškách ptám, je, jestli klikají na reklamy. Nikdo se nikdy nepřihlásí. Ale samozřejmě, že klikají! I vy klikáte na reklamy a ani o tom nevíte. Kliknete zkrátka na to, co vás zajímá. Jednak to vůbec to nemusí vypadat jako reklama a jednak, když to potřebujete, nepřemýšlíte nad tím. Jasně, že když je reklamy moc, tak to lidi odrazuje. Ale spíš od té samotné značky, než od klikání na reklamu.

Mají vyhledávače vůbec šanci v konkurenci s Googlem? Nebo už se i Seznam zaobírá spíše doplňkovými službami, ve kterých je v jistých ohledech lepší – například mapy.cz?
Seznam rozhodně není jenom o vyhledávání. Konkurovat můžeme, ale Google nejspíš nepřekonáme. V těch ostatních věcech jsme v České republice mnohdy lepší než Google – obsah, který tvoří profesionální redakce, katalogy firem jsou pro Čechy taky moc důležité nebo ty turistické mapy... V České republice tedy určitě schopni konkurovat jsme. V zahraničí už bychom to asi nedokázali.

Co kdyby chtěl Google koupit Seznam?
To netuším. Nejsem na takové pozici, abych věděla, jestli si chce Seznam nechat v rukou Ivo Lukačovič, nebo jej do budoucna prodat... Těžko říct. Ovšem jestli prodat, tak si nedovedu představit, že kupujícím by byl Google.

Cílí Seznam nějak na mladé lidi?
Máme onu studentskou kampaň Sklik. Máme projekt, který se jmenuje Seznam se bezpečně a podporuje ho Ben Cristovao. Jezdí po školách a přednáší. Mladé se snažíme vzdělávat, obsah pro hodně mladé z mého pohledu nemáme.

Kateřina Zemanová
Foto: Jaroslav Loskot


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy