Mezi divácky nejatraktivnější filmy patřily mimo jiné i portrét ministra financí Andreje Babiše Matrix AB, za který režisér Vít Klusák získal Cenu diváků, film RINO režiséra Jakuba Wagnera o československém špionovi Karlu Köcherovi, který projekci sledoval z publika, nebo snímek Vitalyho Manskyho V paprscích slunce o životě v Severní Koreji.
Oceněné filmy
Česká radost bez výherce
Porota, ve které usedly výrazné osobnosti kulturní scény – Miloš Doležal, Martin Dušek, Iva Honsová, Milan Knížák a Jiří Voráč – se však rozhodla neudělit Cenu za nejlepší český dokumentární film.
V paprscích slunce vítězem Mezi moři
Pětice porotců – Amra Bakšič, Viera Čákanyová, Abbas Fahdel, Fred Kelemen a Daniel Walber – se shodla na kvalitách filmu Vitalyho Manskyho V paprscích slunce a udělila mu Cenu za nejlepší dokument z východní a střední Evropy.
„Vitaly Mansky nahlíží za okénka filmové propagandy a daří se mu tak obelstít a obnažit oficiální obraz izolované severokorejské společnosti. Jeho břitký pohled v intimním propojení s dětskou zranitelností hlavní postavy rezonuje napříč hranicemi jednotlivých totalitních států,“ zní rozhodnutí poroty.
Nejlepším světovým dokumentem je Dopředu smrtelně pomalu
Jediný porotce soutěže Opus Bonum Viktor Kossakovsky udělil Cenu za nejlepší světový dokument filmu Kupředu smrtelně pomalu režiséra Maura Herce.
„Cenu uděluji za respektování základů filmového jazyka,“ uvedl Kossakovsky.
Flotel Europa získá Cenu za nejlepší debut
V soutěži První světla, kde se letos sešly debutové snímky i druhé celovečerní filmy některých tvůrců, rozhodla porota, ve složení Anna Hoffman, Honng Hoysook, Nuno Sena, David Wilson a Alberto Lastruci, že nejlepším snímkem je Flotel Europa režiséra Vladimíra Tomiče.
„Za dokonalé využití archivních materiálů a obratně podanou osobní historii postav uděluje porota cenu filmu, který zaujme svou aktuálností ve spojení s historickým cítěním, jež zahrnuje celou škálu jak hravých, tak vážných poloh. Téma dospívání a uprchlictví dominuje řadě filmů, vítězný snímek však na pozadí konfrontace romance a vykořenění nachází krásu všednodenního okamžiku. Naše blahopřání patří tvůrcům snímku Flotel Europa, vítězi kategorie První světla,“ zdůvodnili porotci.
Porota také udělila Zvláštní cenu filmu Kristýny Bartošové Nebezpečný svět Rajka Dolečka.
„Pro každého filmaře je velkou výzvou dokázat usměrnit konfrontačního protagonistu. Pro debutující režisérku, která navíc zkoumá jedno z nejtemnějších zákoutí současné evropské historie, je to úkol takřka nadlidský. Porota se rozhodla udělit Zvláštní cenu režisérce, která prokázala nebývalou trpělivost, empatii a inteligenci – vlastnosti, které jsou předzvěstí slibné kariéry. Zvláštní cena patří Kristýně Bartošové za její režijní počin Nebezpečný svět Rajka Dolečka,“ znělo zdůvodnění.
Nový život, vítěz Krátké radosti
Skupina českých surrealistů vybrala z 19 filmů jeden vítězný snímek, a to Nový život režiséra Kira Russa. „Na minimální ploše pseudovoyersky zaznamenaného fragmentu z banálního žití mladé rodiny, jak probíhá uvnitř neosobního a krutě deprimujícího prostředí městské sociální periferie, se bolívijskému režisérovi Kiru Russovi podařilo zachytit víceznačné souvislosti tématu, ambivalenci lásky, chtění a povinnosti, nejednorozměrnosti i na pomezí magicko-metaforického gesta balancující přesah elementární danosti, přítomnosti i budoucnosti lidského života. Porota zvláště ocenila vyváženost díla a členité souvislosti, k nimž úspornými výrazovými prostředky odkazuje. Filmová řeč zde organicky přerámovává konvenční vidění, překonává úskalí prvoplánově jednoznačných interpretací a otevírá prostor pro vnímání neurčitosti lidské situace,“ uvedli členové poroty.
Umělecká skupina Flatform si odnesla ocenění za nejlepší světový experimentální snímek Kvantum. Tak se jmenuje vítězný snímek soutěže Fascinace.
„Film Kvantum. skupiny Flatform je extrémně působivou ukázkou toho, jak lze pomocí filmu překročit hranice reality za úchvatného a zároveň překvapivého využití řady uměleckých forem: opery, speciálních divadelních efektů, zvukové kompozice a krajinomalby,“ uvedla rodinná porota – Emmanuel Lefrant a Elene Gui.
Cenu za nejlepší český experimentální snímek převzala Anna Kryvenko
Emmanuel Lefrant se svojí partnerkou Elenou Gui vybrali i nejlepší český experimentální film ze sekce Exprmntl.cz, a to film Poslechnout horizont.
„Snímek Anny Kryvenko Poslechnout horizont vytváří pomocí složité a zároveň vyvážené montáže politicky laděnou dramaturgii, která nastoluje zásadní témata, díky nimž se snímek stává nefalšovaným svědkem své doby,“ uvedli.
Nejlepším festivalovým plakátem se podle poroty stal poster z festivalu v Zagrebu. Diváci si za nejlepší zvolili poster z Mezinárodního filmového festivalu v Cleavlandu a z Krakovského filmového festivalu, oba totiž získaly stejný počet bodů.
Ceny Silver Eye
Na ji.hlavském festivalu se také udílely ceny Silver Eye za rok 2015. V kategorii krátkých filmů zvítězil polský snímek Snails (2015), nejlepším středometrážním snímkem je pro letošek taktéž polská Casa Blanca a na poli celovečerních snímků zabodoval rakouský film Over the Years (2015).
Všechny vítězné filmy Silver Eye si kromě designové ceny od Terezy Durdilové odnáší i finanční odměnu ve výši 1 500 Euro a celoroční distribuční podporu v rámci festivalového servisu East Silver Karavana v hodnotě dalších 1 500 Euro, který jim umožní vstoupit na více než 120 filmových festivalů. Ceny zaštiťuje MEDIA Programme / Creative Europe.
Statistiky ji.hlavského festivalu
Devatenáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava přivedl v šesti dnech do Jihlavy přes 3500 akreditovaných festivalových účastníků, odehrál přes 250 filmů z 53 zemí, uspořádal na 160 projekcí, 44 akcí doprovodného programu a přes 35 akcí otevřeného programu pro filmové profesionály.
Z více než 3 400 přihlášených titulů bylo do programu 19. MFDF Ji.hlava zařazeno 233 snímků, z toho 58 světových, 9 mezinárodních a 11 evropských premiér. Dalších 21 dokumentů nabídl divákům program Dokument ČT.
Na večerním zakončení předali zástupci festivalu celkem šest ocenění, na kterých se shodli členové jednotlivých porot.
Autor: Michaela Cmíralová