Hořící brambor Denisy Krausové v jihlavské galerii

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě pořádá ve čtvrtek 16. února v budově na Masarykově náměstí 24 v Jihlavě vernisáž výstavy výtvarnice Denisy Krausové nazvanou Hořící brambor. Zájemci si ji mohou prohlédnout do Termín výstavy 23. dubna.

uniweb weby

„Název výstavy Denisy Krausové, Hořící brambor, evokuje cosi známého, blízkého; brambor jako jednu ze základních složek naší stravy, ještě nedávno doménu a symbol Vysočiny, půdu, zemitost, brambory pečené v popelu a s nimi romantizující aluze na obecnou historii i osobní vzpomínky, ale také horký brambor, věc, se kterou si neumíme poradit, a tak se ji snažíme co nejrychleji předat dál. Jenže tenhle brambor hoří. A tím končí všechna hřejivá blízkost. Domnívané porozumění známé situaci je narušeno, vyšinuto k okraji. Tomu přispívá zejména naznačená neukončenost děje, nikoli spálený brambor, ale probíhající hoření, plamen transformační změny,“ přibližuje Petr Kovář,  kurátor výstavy, který vernisáž ve čtvrtek v 17.00 zahájí.
Autorka podle slov Petra Kováře čerpá z odkazu holandských mistrů stejně jako z insitního umění. „Do zdánlivě statických a nekonfliktních scén zátiší s ovocem a květinami Denisa Krausová vkládá tuto znejišťující, proměnlivou přítomnost hoření. Nenahrávají našemu vědění o zátiší, abychom mohli být s pozorováním rychle hotovi. Nutí nás k revizi. Zátiší v sobě akcentuje ticho. Ticho neživých předmětů ponechaných sice bez přítomnosti života, ale život sekundárně zobrazujících jako jeho otisk, zprávu. Tak i malby Denisy Krausové nesou autorčina osobní vyprávění, ale zobrazené objekty se svou formou, výrazem, nebo jen sousedstvím svérázně ujímají výkladu. Živá zátiší, rozestupující se pro revizi našeho nevědění; formulovaná nejčastěji jako pugety tematicky mění jednoduchá klišé; květina v botě, v kleci, květinou je kopřiva nebo jen stín, lebka, citrón, místo květu kelímek. Ale plamen transformace prostupuje i strukturu věcí a tím i řád malířské iluze, když pod rouškou (povrchem) jedné věci vstupuje do obrazu věc jiná. Obraz se tak mění v dynamickou hru. To je fakt. Nicméně pozoruhodné je pozorování, že efektu metamorfické hry, té divácké obraz spoluutvářející nejistoty, co je skutečně pod kterým povrchem, obalem skryto, je dosaženo i bez průvodního textu. Ryze malířskými prostředky,“ dodává Petr Kovář.

Vernisáž doplní hudební vystoupení souboru Kolegyně korále a zájemci si ji mohou prohlédnout Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě až do 23. dubna.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy