Host Inspiračního fóra, hongkongský politolog, aktivista a zakladatel Occupy Central Joseph Čcheng, pohovoří nejen o společenském napětí v dnešním Hongkongu.
„Technologie je náš osud a já vás žádám, abyste se osudu postavili,“ pronesl během Masterclass
Godfrey Reggio. A kolem technologie a jejích dopadů se točila celá přednáška. Reggio upozornil na to, že technologie není ničím neutrálním, že má i politickou rovinu a navíc svůj vlastní apetit. „Stali jsme se tím, co používáme. Stali jsme se technologií,“ zmínil dále. S velkým zájmem se Masterclass zúčastnil i Kidlat Tahimik, který poznamenal, že s Reggiem cítí spřízněnost, a to nikoli jen generační.
K nejočekávanějším projekcím sobotního večera patřila projekce novinky
Ulricha Seidla Ve sklepě. Kino praskající ve švech podle reakcí diváků o to silněji přenášelo klaustrofobickou atmosféru rakouských sklepení a místy víc než zneklidňujících zájmů a koníčků jejich obyvatel.
Fascinace jsou letos experimentální i romantické
Letošní tradičně rodinnou porotou Fascinací je slavný rakouský experimentátor Peter Tscherkassky se svojí ženou, původem americkou filmařkou Eve Heller.
Tscherkassky během rozhovorů s novináři i diváky prozradil, že jeho filmy pracující s found footage materiály jsou připravené jen z poloviny. Zbytek vzniká za pochodu. Je vidět, že i experimentální filmy čerpající z archivů vznikají – podobně jako dokumenty – při střetu se skutečností. Rodinné rokování o výlučné estetice experimentálního filmu letos má i romantické pozadí: oba letošní porotci se totiž před čtrnácti lety seznámili ve festivalové porotě. Při debatě nad filmy na festivalu v kanadském Windsoru zjistili, že mají mnoho společného.
Vrcholy nedělního programu
Nedělní program Filmových korespondencí otevírá snídaně hned s dvěma audiovizuálními dopisovateli, kteří se festivalu osobně účastní: španělským autorem Jaime Rosalesem a kronikářem nešvarů dnešní čínské společnosti, předním světovým dokumentaristou Wang Bingem.
Hranice mezi hraným filmem, dokumentem a intimním osobním dopisem i v jejich dopisech psaných pomocí filmové řeči zcela mizí. Oba hosté spolu s dalším z korespondentů
Albertem Serrou budou mít během dne Masterclass.
Aktuálních společensko-politických nepokojů na ukrajinském Majdanu se dotýká večerní dvojprojekce. Backstage revoluce
Ondřeje Hrušky, surová verze událostí z počátku ukrajinského Majdanu natočená skupinou mladých Čechů. Neméně bezprostřední je společný snímek skupiny mladých ukrajinských dokumentaristů Euromajdan: hrubý sestřih; jde o mozaiku sugestivních pohledů a osobních příběhů traktovaných do kapitol dle tématu a autorského přístupu. Aktivismus i společenské napětí je z nich cítit opravdu zblízka.
České dokumenty nedělního programu spojují témata společenských menšin a okrajových témat.
Apolena Rychlíková a
Martina Malinová se ve snímku
Za Adolfa by žádný morgoši neměli žádný práva staví čelem vzmáhající se vlně xenofobie. Krátkometrážní snímek v necelé půlhodině staví do opozice obrázky z všedního života romské rodiny starající se o paterčata s rasistickými výpověďmi ze sociálních sítí.
Martina Malinová má další snímek v
České radosti.
Několik Let se také vyjadřuje k romské problematice, tentokrát na základě blokády místa romského koncentračního tábora, kde nyní stojí vepřín. I tento portrét méně známých či medializovaných zákoutí českého aktivismu ukazuje, jak dokument pojí vyhraněnou formu a závažný obsah.
Estetizovaným pozorovatelským způsobem se společenské problematiky dotýká i dokumentarista
Martin Dušek ve filmu K oblakům vzhlížíme. A problematikou menšin se zaobírá i
Dužan Duong, mladý vietnamský student FAMU, který natočil film o mladé generaci svých krajanů žijících v Česku.
Mat Goc, jak zní název snímku, označuje ty, co nectí vietnamské tradice. Unikátní možnost nahlédnout za zeď kulturních stereotypů.
K dalším důležitým hostům patří výrazná osobnost hongkongské deštníkové revoluce, politolog a aktivista
Joseph Cheng. Ve své přednášce jistě vzpomene i odkaz Václava Havla, na něhož se v rámci svých společensko-politických aktivit odvolává.
Překvapení legendy české kinematografie Jana Němce
Autor letošní festivalové znělky, která dle jeho vlastních slov tematizuje nebezpečí zániku filmu, uvede večer speciální překvapení. Režisér, jehož proslavily mimo jiné snímky O slavnosti a hostech či Démanty noci, natočil v emigraci v půli sedmdesátých let epitaf vlastní tvorby, která v jeho tehdejší situaci nevypadala nijak nadějně. Film Česká spojka nebyl na území České republiky nikdy uveden a Jan Němec jej nyní osobně představí divákům MFDF Ji.hlava.
Autor: Tomáš Stejskal
Fotogalerie
Komentáře
Sdílet článek