Letos na festivalu dokumentů nově vznikla sekce Reality TV, která otevírá oči divákům novými televizními formáty a představuje aktuální podoby zkřížených žánrů, jako jsou docudrama, reality show nebo docusoap. Docusoap je televizní žánr, ve kterém se prolíná jak klasický dokumentární film, tak divácky oblíbený „vztahový“ seriál. A tomuto tématu je převážně věnovaná tato kategorie na MFDF Jihlava.
Středeční promítání už bylo druhým z pěti a věnovalo se dvojici snímků. První z nich Indianapolis 187 – The Shift pojednává o kriminálním vyšetřování v americkém městě Indianapolis (stát Indiana), které patří mezi nejúspěšnější v USA. Se svojí úspěšností osmdesát procent vyřešených případů se řadí mezi nejlepší i ve světovém měřítku.
Na tomto snímku je znatelně vidět charakteristika soap dokumentů. Natáčení je jasně dokumentárního typu, ale střih se více podobá spíše seriálovým pořadům. Film je tvořen, aby divák jasně pochopil, o co v něm jde - důležitá fakta se opakují a nastane-li klíčový moment, pro zvýraznění použijí tvůrci zvukového podbarvení. Častokrát film připomínal díky těmto detailům spíše fikci než dokumentární pojednávání. Takovýchto věci je na jihlavském festivalu dosti málo k vidění. Indianapolis 187 má mnoho dílů a je natáčen na série, které vysílá televize Discovery Channel.Druhým z promítaných dokumentů byl britský snímek Nahá kancelář (orig. Naked office). Věnoval se jist0é společnosti v oblasti dodávání potravin ve Wiganu. Expert na sociologii a chování skupin zde řešil vylepšení účinnosti firmy pomocí zvýšení morálky a kolektivní spolupráce. Jedna z metod ukazovaná v dokumentu byla i práce v absolutní nahotě zaměstnanců, proto název Nahá kancelář. Jedná se o jistou formu teambuildingu a opět je snímek natáčen jako seriál. Vysílá ho britská televize Virginie 1.
V debatě pak mohli diváci klást dotazy Milanu Krumlovi, který je mediálním analytikem společnosti CME – Central Evropan Media Enterprises. Společnost CME vlastní například televizi Nova, hudební MTV nebo slovenskou Markízu. Projekce sekce Reality TV jsou na festivalu k vidění každý den od 17.30 v nově vzniklém sále DKO v druhé patře budovy.
Autor: Petr Sedlák