Příprava auta na zimu. Neztratí se deka, řetězy i něco k zakousnutí

Přezout pneumatiky z letních na zimní se doporučuje ve chvíli, kdy průměrná denní teplota vzduchu klesne na sedm stupňů Celsia. „Důležité je také sledovat ojetí kol. Čím nižší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha na mokré vozovce. Zimní pneumatiky by měly mít vzorek s hloubkou alespoň čtyři milimetry,“ upozorňuje Martin Rigó z Meteoru v Třebíči.

uniweb weby

Zákon ukládá povinnost  mít na vozidle zimní pneumatiky mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň tehdy, když se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to  lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Pokud tedy neplánujete jezdit autem při námraze, sněhu či ledovce, zimní pneumatiky mít na svém autě nemusíte. Nevýhodou je, že pokud byste potřebovali s nepřezutým autem vyjet, dostáváte se do problému. Řidiči si musí dát pozor na značku zimní výbava, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimních pneumatik. Týká se to například úseků dálnice D1 přes Vysočinu. 

Na zimu nestačí auto jen „přezout“

První ranní mrazíky a blížící se listopad vyženou tisíce řidičů do pneuservisů. Pro mnohé spočívá příprava auta na zimu ve výměně letních kol za zimní. Odborníci však doporučují nechat před zimou auto zkontrolovat, protože tím nejen ušetří za pozdější opravy, ale především budou mít jistotu, že jízda v něm bude i nadále bezpečná. 
Před zimou je vhodné zkontrolovat stav akumulátoru, lidově řečeno baterky, protože při nízkých teplotách klesá její kapacita – zhruba o jedno procento na jeden stupeň Celsia.  U vznětových motorů je dobré zkontrolovat žhavicí svíčky. Často se podceňuje kontrola stavu nemrznoucí směsi v chladicí soustavě vozidla a případně nemrznoucí směsi v ostřikovačích. Mezi řidiči převládá názor, že jelikož je nemrznoucí směs v autě celoročně, tak se nemusí před zimou věnovat chladicí soustavě pozornost. 
Chladicí kapalina dokáže udržet své vlastnosti tři roky, pokud máte kapalinu zelené, modré nebo žluté barvy. V případě růžové je to pět roků.  „Kvůli možnosti nejnižších teplot u nás doporučujeme mít směs do -25 až -30 °C. Pokud ji budete měnit sami, nezapomeňte správně zředit koncentraci a rozhodně nemíchejte různé typy chladicích kapalin,“ radí automechanik Martin Kružík.
Drobné úkony na svém autě zvládne většinou řidič sám. Například dolít a zkontrolovat chladicí kapalinu, zkontrolovat ostřikovače a doplnit nemrznoucí směs, vyměnit stěrače či zkontrolovat hladinu motorového oleje. „Test stavu akumulátoru, vyčištění vzduchového filtru, výměna palivového filtru, kontrola topení a klimatizace, kontrola brzdových destiček a kotoučů, stavu brzdové kapaliny a případně kontrola celého podvozku je už práce pro automechaniky,“ vyjmenovává Martin Rigó z prodejny autodílů Meteor v Třebíči. 

Kde je zase ta škrabka…

„O víkendu jsem měla službu a musela jsem škrábat přední sklo. Každý rok po zimě si říkám, že si škrabku na sklo schovám tak, abych ji před zimou zase našla. A každý rok kupuji novou, protože ji nemůžu najít,“ svěřuje se Martina Tlamachová, která každý den dojíždí 20 km do Ždáru nad Sázavou do práce.  Velkým pomocníkem a hitem posledních zim jsou dečky na přední sklo. „Prodávají se ve stovkách. Stojí málo a udělají hodně. Dobrým pomocníkem je také rozmrazovač na skla, který stačí nastříkat na sklo, chvíli nechat působit a zapnout stěrače,“ potvrzuje Jan Hrůza z Meteoru. 

V případě problémů oceníte i něco teplého na sebe

Řidiči, kteří ještě pamatují velké mrazy, jsou zvyklí v autě vozit smetáček, lopatu na sníh a startovací kabely. Pokud patříte k pravidelným řidičům, kteří na cestách tráví poměrně hodně času, můžete se setkat s nepříjemnými problémy. BESIP proto doporučuje auto vybavit dekou, baterkou, náhradním teplým oblečením, rukavicemi, sněhovými řetězy a také něčím k zakousnutí, například krekry. 


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy