Z Dukovan vezou 174 tunový stator generátoru na testy do Plzně. Přeprava vyžaduje mimořádná opatření

V Jaderné elektrárně Dukovany začal transport 174 tun těžkého statoru generátoru mířícího až do Plzně. Důvodem je detailní servisní kontrola stroje pro udržení jeho maximální životnosti. Rozměrnost a váha nákladu vyžaduje mimořádné technické, bezpečnostní i dopravní opatření. Náklady na kontrolu a přepravu vychází na devět milionů korun. Nazpět do elektrárny se generátor vrátí 23. března.

uniweb weby

Generátor turbosoustrojí Marie prvního reaktorového bloku Jaderné elektrárny Dukovany projede po šestiletém spolehlivém provozu detailní kontrolou mechanických, elektrických i magnetických vlastností přímo u výrobce. Jedná se o jednu z plánovaných činností realizovaných během právě probíhající odstávky 1. bloku. Kontroly spočívají v provozních zkouškách, které nelze provést přímo v elektrárně. Nové generátory byly pro 1. reaktorový blok vyrobeny v roce 2011 v rámci akce Využití projektových rezerv a zvyšování výkonu bloku. Poprvé začaly elektřinu vyrábět na podzim 2011. 

Přípravy na převoz vyžadovaly technické zabezpečení proti vlhkosti i mechanickému poškození. Vinutí statoru bylo naplněno inertním plynem, byly instalovány silikonové vaky a vyrobeny speciální kryty. Následně byl náklad obalen do hliníkové ochranné fólie a hermeticky utěsněn. Generátor vyrábí elektrické napětí a je tak klíčovým zařízením elektrárny, manipulace s ním proto probíhá pod dohledem bezpečnostní služby. 

Transport nákladu vážícího 174 tun, s délkou somi metrů, šířkou 4,4 m a výškou pěti metrů vyžadoval terénní úpravy i zabezpečení kanalizačních vpustí silnými ocelovými pláty pro bezpečný přejezd transportu. Náklad je přepravován na jedenáctinápravovém podvalníku, který se musel vypořádat s nedostatkem prostoru pro stočení i s průjezdem hlavního vjezdu, při kterém mu na každé straně zbýval prostor pouze 8 cm. Celá souprava obsahuje dvě transportní soupravy.

Cestu z elektrárny do Plzně nastoupí stator v úterý 14. února v 19.00. Největším úskalím na cestě jsou kruhové objezdy a mostní konstrukce, které budou z důvodu vysoké váhy transportu a venkovních teplot pod dohledem odborníků. Trasa transportu povede na Vysočině přes Třebíč, Jihlavu a Havlíčkův Brod do Středočeského kraje, kde projede Kolínem, Čelákovicemi, Mělníkem až do Slaného. Dále přes Lubenec v Ústeckém kraji, do Karlovarského kraje přes obce Bochov, Toužin a následně v Plzeňském kraji přes Únešov, Kozolupy a  s plánovaným příjezdem v pátek 17. února ve 2.30 do Plzně.

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy