Železniční průmysl z Jihlavy nezmizel. CZ LOKO zde vyrábí špičkové lokomotivy

Přijde-li řeč na jihlavský hokej nebo fotbal, málokdo se zatváří, že o nich nic neví. Ale že by se ve městě vyráběly nové lokomotivy? A přeci tomu tak je. V Pávovské ulici, vklíněný mezi kolejiště hlavního železničního nádraží a Kronospan má moderní závod českotřebovská společnost CZ LOKO. Ta do něho soustředila výrobu nových lokomotiv, s nimiž dobývá svět.

uniweb weby

Naposledy letos na jaře s lokomotivou EffiShunter 1000 vyhrála mezinárodní tendr vypsaný italskou firmou Serfer Servizi Ferroviari (Serfer) ze skupiny TrenItalia na dodávku pěti posunovacích lokomotiv za více než 200 milionů korun

„Je to špičkové vozidlo, které představuje skvělý výsledek práce našich konstruktérů dělníků a obchodníků. Poprvé jsme ho představili loni v září v Berlíně na největším železničním veletrhu, kde vzbudilo velký zájem. Ten se nyní prokázal i v této komerční fázi,“ říká Tomáš Brancuzský, personální ředitel CZ LOKO a šéf jihlavské provozovny. V ní pracuje na 150 zaměstnanců. Jsou mezi nimi konstruktéři, technici, elektrikáři, elektronici, svářeči, lakýrníci. Těch profesí je opravdu hodně. 

„Fakt, že k nám do Jihlavy vedení firmy soustředilo novou výrobu, je oceněním kvality a práce zdejších lidí. Startovat nové projekty není jednoduché, má to úskalí, ale zase to je hodně inspirující. Ne všude máte možnost být u nových věcí a stále profesně růst,“ dodává šéf závodu. 

CZ LOKO vítězstvím v tendru navázalo na své významné obchodní úspěchy v Itálii v posledních letech, kdy do země dodalo přes 50 vozidel. První lokomotiva EffiShunter 1000 se k zákazníkovi dostane už letos, poslední z tohoto kontraktu pak v prvním čtvrtletí roku 2018. Stroje budou sloužit ve velkých logistických uzlech jako je Verona nebo nákladní přístav v Janově. V prvním období jde čistě o posunovací služby, později budou lokomotivy používány i pro traťovou službu. Nyní obě strany ještě jednají o následném komplexním servisu vozidel, o který by se postarala dceřiná společnost CZLOKO Italia

„Klíčová pro vítězství v tendru byla technická vyspělost vozidel, jejich spolehlivost, nízké náklady na provoz a údržbu spolu s poměrně rychlým termínem dodání. Důležitou roli hraje také dostupnost servisních služeb a náhradních dílů od naší italské dceřiné společnosti. Úspěch potvrzuje, že EffiShunter 1000 je produkt, který má v Evropě 21. století velkou budoucnost,“ vysvětluje Jan Kutálek, vedoucí obchodního oddělení CZ LOKO a člen představenstva CZ LOKO Italia.

Čtyřnápravový interoperabilní dieselelektrický EffiShunter 1000, vyvinutý a vyrobený v CZ LOKO, má výkon 895 kW, maximální rychlost 100 km/hod. a tažnou sílu 267 kN. Vybaven je nejmodernější technologií a je určen zejména pro všechny druhy posunu a náročný provoz na průmyslových vlečkách. 

Investice za víc než sto milionů 

Akciová společnost CZ LOKO působí v Jihlavě od roku 1993. Tehdy v prostorách části železničního depa vznikla Jihlavská lokomotivní společnost, která se zaměřila na atypickou prototypovou výrobu kolejových vozidel. V roce 2006 se pak začlenila do dnešní firmy CZ LOKO a během let se z ní stala druhá největší provozovna po té českotřebovské. Další má firma s obratem přes dvě miliardy a téměř 800 lidmi třeba v Přerově, Ostravě, Letohradě nebo Lovosicích. 

Pronajaté pozemky i nemovitosti CZ LOKO v roce 2008 koupilo od Českých drah a začalo zde rozsáhle investovat. Zastaralý, zanedbaný provoz se z „depa“ změnil v moderní továrnu. Těch více než sto milionů korun vložených do rozvoje, je opravdu vidět. Nové haly, dílny, lakovna. Vedle prostředí se ale měnil i přístup k práci. 

„Prosadit radikální změny v organizaci a řízení není jednoduché, ale myslím, že dnes to už všichni dokážou ocenit. Jen efektivní výroba dává pracovní jistoty. Trh je extrémně náročný a bez zainteresovaných spolupracovníků bychom se na něm jen těžko prosazovali,“ říká Tomáš Brancuzský. Ten v této souvislosti oceňuje i dlouholetou spolupráci s jihlavskou Střední školou průmyslovou, technickou a automobilní. „Společně s učiteli odborného výcviku připravujeme budoucí elektrikáře, zámečníky, lakýrníky i elektrotechniky a konstruktéry. Mají tak možnost konfrontovat školní teorii s reálným prostředím výrobní firmy.“ 

Historie železničního průmyslu v Jihlavě sahá až do roku 1872, kdy zde byly zprovozněny dílny na úpravy osobních a nákladních vozů a výtopna. Podobně hluboké kořeny má i CZ LOKO, které sice existuje až od prosince 2006, ale navazuje na tradici železničních dílen a opraven, které v České Třebové vznikly v roce 1849. 

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
st 31.05.2017 05:48




0 +
 

Hlavní zprávy