Umělecký workshop v Brtnici

V závěru června se v prostorách Rodného domu Josefa Hoffmanna v Brtnici u Jihlavy uskutečnil oděvní workshop Ornament jako forma.

obrázek: Umělecký workshop v Brtnici
work-02.jpg

Foto: Jitka Petřeková

Workshop je jedním z výstupů grantového projektu EU Culture Architektura a interiérový design ve střední Evropě na počátku 20. století. Josef Hoffmann a Dušan Jurkovič. Josef Hoffmann (1870 Brtnice - 1956 Vídeň) patří k nejvýznamnějším architektům první poloviny 20. století. Veřejnost ho vnímá především jako architekta, jehož stavby, jako sanatorium v Purkersdorfu, nebo palác pro rodinu Stocletovu v Bruselu zapsaný v loňském roce do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, patří do všech učebnic architektury. Známá je také jeho činnost v čele uměleckořemeslných dílen Wiener Werkstätte, pro které vytvořil víc jak 5600 návrhů váz, příborů, konviček.

work-03.jpg
Málo známé je jeho zanícení pro textilní tvorbu. Hoffmann sbíral lidové textilie pro inspiraci a sám také oděvy navrhoval - první známé návrhy pocházejí už z roku 1905 a šily se nejprve v prestižním salónu sester Flögelových, posléze Hoffmann otevřel i módní ateliér v rámci Wiener Werkstätte. Ve dvacátých letech 20. století byla textilní a oděvní produkce značky WW obdivovaná po celém světe a to dokonce i slavnými francouzskými návrháři. K této kapitole Hoffmannovy tvorby se vrací také oděvní workshop v Brtnici.
Dušan Jurkovič (1868 Turá Lúka – 1947 Bratislava) je přestavitelem secesní architektury. Představitel tzv. národního stylu v moderní architektuře první poloviny 20. století vytvářel velice osobitý styl vycházející z lidových vzorů. Jeho realizace se objevují po celém území Česka a Slovenska. Studoval ve Vídni a jako Josef Hoffmann byl ovlivněn stavitelskou koncepcí profesora Otto Wagnera, myšlenkami hnutí Arts&Crafts a progresivní britskou architekturou. Také podobně jako Josef Hoffmann uznával tradiční lidové stavitelství a umělecké řemeslo jako inspirační zdroj pro svou tvorbu. Kombinoval pestré folklórní motivy s prvky geometrické secese v celé škále barevných variací.
Z bohatého odkazu těchto dvou významných architektů první poloviny 20. století čerpá obsahová náplň oděvního workshopu Ornament jako forma. Workshopu se účastnili studenti Střední uměleckoprůmyslové školy Jihlava-Helenín. Workshop se zaměřil na oděvní a prostorovou tvorbu a cíleně soustředil pozornost k lidovým motivům a shodným inspiračním zdrojům obou architektů. S lidovými motivy pracuje řada současných módních návrhářů. Stejně tak se tyto prvky a vlivy objevují v kolekcích Petra Kaloudy (držitel titulu Výtvarník sezony a člen Akademie módy) i Pavla Jevuly (držitel ocenění Top Styl designer), kteří přijali pozvání k odbornému vedení studentů na tomto workshopu. Studenty k objektové tvorbě vedla nejprve Jitka Petřeková při práci s papírovými modely, kde mohli uplatnit smysl pro zkratku a stylizaci a postupně se tak dostávali ke tvarové nadsázce a přiblížili se k netradičnímu pojetí oděvu, k soudobému designu.
Odborných konzultací při modelování oděvních forem se poté ujali zkušení návrháři z Brna, Petr Kalouda a Pavel Jevula. Výsledné práce se veřejnosti představily v průběhu Brtnické muzejní noci v Rodném domě Josefa Hoffmanna v Brtnici, která se letos konala po páté.
work-04.jpg
Workshop je mimo jiné zajímavou ukázkou vzdělávání v muzejním prostředí. Je ukázkou možného nahlížení na problematiku zprostředkování umění, a to bezprostředně v prostorách Muzea Rodného domu Josefa Hoffmanna. Rodný dům Josefa Hoffmanna je významnou památkou na území ČR a představuje ukázky designu tohoto předního představitele vídeňské secese přímo v jeho rodišti.
Muzeum Rodný dům Josefa Hoffmanna je od roku 2006 společným pracovištěm Moravské galerie v Brně a MAK – Muzea užitého a současného umění ve Vídni. Prostředí rodného domu nabízí naprosto ojedinělé příležitosti k soustředěné tvorbě, k pochopení základních principů designu. Zejména pak skloubením odkazu vídeňské secese a moderny a tvorby Josefa Hoffmanna se soudobým pojetím designu. Časové rozpětí workshopu je v muzejním prostředí naprosto výjimečné, a přizvaní současní designéři a návrháři vnáší do historického kontextu soudobý pohled a také svůj tvůrčí potenciál. Touto formou zůstává odkaz Josefa Hoffmanna a dalších představitelů secese a moderny stále živý a aktuální.

Autorka je kurátorkou Moravské galerie v Brně

Autor: Martina Straková

Další články