Základy Prahy byly položeny nejspíš někdy kolem roku 950, na území dnešního Znojma první hradiště vzniklo dokonce ještě asi o sto let dřív. Na dnešním Havlíčkobrodsku v těchto dobách nebylo nic než husté lesy. S jedinou výjimkou.
Regionem totiž vedla stezka, která spojovala Čechy s Moravou. Nikdo ji neudržoval a cesta proto byla tak úzká, že dva chodci se na ní vyhnuli jen z obtížemi.
Prameny – konkrétně Kosmova kronika – se o ní poprvé zmiňují v roce 1101, historikové jsou si však jistí, že stezka dnešní Havlíčkobrodsko protínala už o mnoho století dříve. Možná dokonce už ve starověku.
Ona cesta později dostala název Haberská. A to podle osady Habr (nejspíš Habry), kudy procházela. Kromě ní však v regionu dlouho nebylo vůbec nic.
To se začalo měnit až někdy po roce 1200. Tehdy se o oblasti dnešního Havlíčkobrodska začal zajímat mocný Smil z Lichenburka. Díky němu záhy do středu Vysočiny začali přicházet první zejména němečtí kolonizátoři, kteří se živili především těžbou stříbra.
V průběhu třináctého století tak jsou položeny základy velké části dnešních měst a vesnic. Některá z těchto sídel začala brzy být ekonomicky poměrně silná a důležitá. Mezi ně patřila také Polná.
A proto nejspíš už kolem roku 1225 vznikla z Haberské stezky odbočka, která vedla z tehdejšího Smilova Brodu právě do Polné. Poutníci, kteří po této stezce procházeli, museli překonat řadu nebezpečí. Jedním z nich byla také říčka Šlapanka.
Tu kupci dlouho překračovali brodem poblíž dnešní vesnice Věžnice. Tato nepříjemná povinnost skončila až někdy na konci patnáctého nebo na začátku šestnáctého století. Právě v této době totiž přes Šlapanku vznikl most zvaný podle nedalekého mlýna U Lutriána.
Kdo jej nechal postavit a kdy, se neví. O jeho výstavbě totiž neexistuje jediný písemný doklad. Historikové ale soudí, že most U Lutriána je starší než přemostění v nedalekém Ronově (to vzniklo s jistotou v šestnáctém století).
Věžnice se tak může chlubit, že se jen nedaleko od ní nachází jeden z nejstarších českých mostů. Starší byly prokazatelně jen pražské mosty na Vyšehradě, Juditina Karlův, pak most v Písku, ve Velharticích a také dva později rekonstruované mosty v Dobřví a Ralštejně.
Most U Lutriána je poměrně malý, má tři oblouky, vystavěn byl z lámaného a neopracovaného kamene. Do současnosti se dochoval ve velmi dobrém stavu. Turisté se k němu nejsnáze dostanou po silnici z Věžnice nebo po modré turistické značce ze Šlapanova nebo z Kamenné.