Krajská správa a údržba silnic Vysočiny: Nastala nutnost doplnění posypu ve skladech

Oproti minulým zimám, kdy si krajští silničáři vystačili s jedním předzásobením a ještě koncem zimy hlásili, že posyp zbývá, letos už musí být zásoby posypu postupně doplňovány, zavážení z centrálních skladů v ČR začalo a bude pokračovat v závislosti na dalším průběhu počasí.

uniweb weby

Sezona zimní údržby 2018/19 se zařadí mezi náročnější v historii Krajské správy a údržby silnic Vysočiny

„Oproti pětiletému průměru narostly náklady na údržbu k 17. 1. přibližně o 25%, přičemž letošní zima zdaleka ještě neskončila. Příval sněhu kvitují vodohospodáři s povděkem, nám silničářům přidělává vrásky,“ říká Julius Janeba, náměstek ředitele Krajské správy a údržby silnic Vysočiny.

Jen od Nového roku bylo spotřebováno při údržbě všech silnic – tedy I., II. i III. třídy celkem přes 7.700 tun soli. „Jen pro příklad: Za jediný den - 3.1. 2019 bylo vysypáno na zmírnění následků zimy 501 tun inertu a soli. Podle našich statistik patřil tento den k extrémně náročným a bude v našich tabulkách figurovat i jako jeden z nejdražších, co se týkalo použití všech zdrojů,“ vzpomíná Julius Janeba.

Pro výkon zimní údržby je soustavně veškerá dostupná technika, včetně nasmlouvaných výpomocí firem a soukromníků – v terénu je obvykle pět stovek šípových pluhů, radlic, sypačů, fréz a metačů. Nejnáročnější je pro krajské silničáře údržba silnic ve výše položených úsecích, v místech, kde je možné z jakýchkoli důvodu používat pouze technologii inertního posypu. Na Žďársku a Novoměstsku se pravidelně v otevřené krajině tvoří bariéry podél silnic, mají výšku až 1,5 metru a komunikace musí být rozšiřovány pomocí stavební techniky a fréz. „Řidiči se také během letošní zimy více setkávají, především v lesních úsecích, s najetým sněhem, ten vytváří nerovnosti na vozovce. V těchto případech musíme nasadit ledořezy a grejdry. V obou případech jde o na čas náročné zásahy, které se neobejdou bez trpělivosti a ohleduplnosti všech účastníků provozu, minimálně přizpůsobení rychlosti jízdy v ošetřovaném úseku,“ připomíná Janeba.

„Silnice na Vysočině se udržují podle pořadí důležitosti, přičemž nejdůležitější dopravní tahy v délce 675 kilometrů musí být uklizené a sjízdné do tří hodin, dalších 1 236 kilometrů pak do šesti hodin a přes 2 800 kilometrů do dvanácti hodin. Na jeden sypač Krajské správy a údržby silnic připadá průměrně 35 udržovaných kilometrů, které se musí projet nejpozději v rámci stanovené lhůty zásahu,“ informoval Jan Hyliš, radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy a připomíná, že všechna vozidla jsou vybavena GPS navigací, která přenáší polohu sypače do aplikace sledování polohy. Ta je nasdílena také hasičům a dalším složkám IZS, v případě mimořádné události tak může dispečer operativně nasadit na konkrétní úsek nejbližší vozidlo.

Na 274 kilometrech krajských silnic se zimní údržba neprovádí vůbec, a to z důvodu jejich malého dopravního významu. Jedná se však vždy o takové úseky, kde nejezdí linková autobusová doprava a místo se dá pohodlně objet po sousedních komunikacích.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy