Nepříznivou bilanci nehodovosti přineslo prvních šest měsíců letošního roku. Na silnicích Vysočiny zahynulo při dopravních neštěstích osmnáct lidí.
V kraji došlo za prvního letošního půlroku k 1046 nehodám. Nejvyšší počet obětí přitom eviduje Jihlavsko - ve 213 haváriích přišlo o život sedm lidí.
"V jednom případě zahynula mladá cyklistka a v jednom případě zemřel chodec. Jedenáct účastníků bylo těžce zraněno a 139 jich vyvázlo s lehkým zraněním. Způsobená škoda se vyšplhala na necelých 13 milionů korun," uvedla mluvčí Krajského ředitelství policie kraje Vysočina Dana Čírtková.
Ke čtyřem úmrtím došlo na Žďársku a Třebíčsku, ke dvěma na Havlíčkobrodsku. Jednu oběť má na svém kontě dopravní nehoda na Pelhřimovsku.
Alkohol na vině méně než předešlý rok
U devadesáti účastníků nehod policisté prokázali požití alkoholu před jízdou, na Jihlavsku to bylo 15. Počet zjištěných podnapilých řidičů tedy v tomto regionu ve srovnání s rokem 2009 výrazně poklesl, neboť při loňských nehodách od ledna do června policisté pod vlivem alkoholu přistihli na Jihlavsku 26 řidičů.
"Velký podíl na tomto trendu mají kromě jiného dopravně-bezpečnostní akce zaměřené na kontrolu řidičů motorových vozidel," konstatovala Dana Čírtková.
Nebezpečí při nerespektování přednosti
Nicméně na příčinách dopravních nehod se letos v průběhu prvních šesti měsíců nic nezměnilo. Stále nejčastěji se objevuje nesprávný způsob jízdy, nepřiměřená rychlost jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti a v neposlední řadě nedání přednosti v jízdě a nesprávné předjíždění. "Nedodržení bezpečné vzdálenosti bývá většinou záležitostí městského provozu. Co se následků týče, tak nejvíce nebezpečnými jsou nehody z důvodu nedání přednosti v jízdě," informovala mluvčí Čírtková.
V místech většiny smrtelných dopravních nehod na Jihlavsku vznikají opatření, která mají zabránit opakování tragédií. Jak uvedl dopravní inženýr Územního odboru Policie České republiky v Jihlavě Jiří Kučera, policisté posuzují každé místo, kde dojde k tragické dopravní nehodě a navrhují konkrétní řešení. Ta většinou spočívají v úpravě, doplnění nebo změně dopravního značení ve "smrtelných" zatáčkách a křižovatkách.
Dopravní nehody roku 2010 se smrtelnými následky:
23. ledna: křižovatka silnic II/406 a II/602 nedaleko Kostelce - po nárazu vozidla do stromu zahynul řidič, dopravní inženýr opakovaně zaslal podnět vlastníkovi silnic, Krajskému úřadu kraje Vysočina, na celkové stavební řešení celé křižovatky, zatím se nic neděje
5. března: silnice I/38 nad obcí Stonařov - řidička cizí národnosti nezvládla pravotočivou zatáčku a s vozidlem vyletěla ze silnice, při nehodě zemřelo nezletilé dítě, technické opatření spočívalo v doplnění svislého dopravního značení, před zatáčkou ve směru od Znojma na Jihlavu je osazena dopravní značka Zatáčka vpravo a přímo v zatáčce byly umístěny vodicí tabule
19. března: silnice II/348 Záborná - řidič narazil s vozidlem do stromu a zahynul, návrh na doplnění dopravního značení v podobě vodicí tabule dostal správce komunikace, tedy Krajská správa a údržba silnic kraje Vysočina
24. března: křižovatka silnic II/351 a II/353 Lipina - řidič nedal přednost v jízdě při vjíždění na hlavní silnici, opatření spočívá v doplnění vodorovného i svislého dopravního značení, z vedlejší silnice byla dopravní značka Dej přednost v jízdě nahrazena „stopkou“, před křižovatkou je na hlavní silnici dopravní značka zákaz předjíždění a snížená rychlost jízdy na 70 kilometrů v hodině
6. dubna: silnice II/112 Nová Říše – Telč - po střetu s osobním autem zemřela mladá cyklistka, po vyhodnocení situace na místě nebyla navržena žádná opatření, takovým případům nelze zabránit žádným dopravním značením
29. května: obec Arnolec – sražený chodec, takovému typu tragédie opět nelzeúčinně zabránit dopravnímmi značkami
4. června: silnice II/402 u obce Kněžice -řidička osobního vozidla jela po silnici od Kněžic na Stonařov, dostatečně se nevěnovala řízení a narazila do stromu, svým zraněním podlehla
Autor: Lucie Pátková