Po roce 1999 začala na Vysočině nová vlna úspěchů pro fotografické dění vrámci ČR. Parta nadšenců znovu obnovila činnost Horáckého fotoklubu Jihlava (HFJ) a navázala na jeho bohatou historii.
Amatérští fotografové se scházeli v Jihlavě už po válce, ale výraznější činnost fotoklubu začíná samostatnou výstavou až v roce 1963. Další impuls přichází vroce 1971, kdy fotoklub organizuje celostátní soutěž s názvem Zelená životu. Do ní se zapojují prakticky všechny významnější fotokluby v republice a každoročně na vyhodnocení a výstavě přivítá Jihlava současnou amatérskou špičku.
Podstatná změna přichází až vroce 1989. Ve fotoklubu vtéto době působí několik profesionálních fotografů (např. Kasal, Černo a další), kteří přecházejí do soukromé sféry, a fotoklub stagnuje až do roku 1999, kdy původem Třebíčan Lubomír Maštera a současný prezident HFJ pomocí inzerátu shromažďuje první nadšence.
„Do Jihlavy jsem se nastěhoval někdy v roce 1985, a když jsem navštívil tehdejší HFJ, úplně jsem se vyděsil… V sále zuřivě diskutovala nad fotografiemi snad třicítka postarších a důstojně vypadajících mužů a já nenašel vůbec odvahu svoje fotografie vyndat z kabely,“ přiznává se Lubomír Maštera. Teprve po více než deseti letech znovu hledá kolegy, se kterými by navázal nahistorii fotoklubu. A dělá dobře, protože část „starého jádra“ se vrací a doplňuje mladé nadšence.
Navštěvují okolní fotokluby a začíná spolupráce sfotokluby v Moravských Budějovicích a ve Znojmě. Brzy jsou schopni představit vlastní tvorbu formou výstav vtěchto městech a znovu se také zapojují do tzv. mapových okruhů Vysočina, Blatenská růže, do mapového okruhu Moravskoslezský mapový okruh a elektronického mapového okruhu EMO.
„Mapové okruhy jsou celostátní soutěže českých fotoklubů, které si podle vlastních pravidel sestaví kolekci fotografií – mapu – a tu posílají kolečkovým způsobem ostatním fotoklubům, kteří ji hodnotí body a výsledky hodnocení zasílají pořadatelskému fotoklubu. Po roce se soutěž vyhodnotí, předají se ceny a uspořádá se výstava,“ dodal Lubormír Maštera. Tento způsob je podle jeho slov nejobjektivnější metodou, jak hodnotit fotografie, a opravdu se na prvních místech umisťují jen ty nejlepší.
Už v roce 2001 HFJ vítězí v mapovém okruhu Vysočina a Lubormír Maštera získává druhé místo v jednotlivcích, v dalších letech fotoklub získává třetí a druhé místo v Moravskoslezském mapovém okruhu a výrazněji se prosazují i další fotografové – Milan Horký, Vladimír Holub, Vlasta Böhmová, Petr Klukan, Leoš Tůma, Karel Slimáček, Vilda Mokrý, Michal Falat, Zdeněk Maršík, Ladislav Hůla, z mladších členů Mirka Patočková, Pavel Koumar nebo Milan Fugas Pinder.
Reprezentace fotoklubu i Jihlavy na vysoké úrovni je možná také díky podpoře města i kraje. Jde o investici, která se vkonečném důsledku Jihlavě vrátí v podobě setkávání fotografů zcelé ČR v krajském městě v srdci Vysočiny.
Výstava představuje výběr z tvorby členů fotoklubu a dokumentuje nespornou fotografickou kvalitu, která k Jihlavě už léta patří.
Autor: Pavel Bezděčka