Jihlava zlepšuje parkování: Rozšiřuje zpoplatněné zóny a zavádí novou aplikaci a SMS platby

V Jihlavě se stále vedou spory ohledně parkovacího systému. Koalice tvrdí, že systém uvolňuje ulice, zatímco opozice ho kritizuje jako neefektivní a poškozující podnikání. Primátor Petr Ryška argumentuje, že investice do infrastruktury jsou klíčové, ale opozice namítá nedostatek parkovacích míst.

uniweb weby

'Celý systém je navržen tak, aby uvolnil ulice a veřejné prostory od aut. Aby se dodržovala pravidla a rezidenti, stejně jako další řidiči, měli kde zaparkovat,' připomíná primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS), který vyvrací kritiku, že město profituje na parkování. Podle něj vybírané peníze obratem investují do dopravní infrastruktury. 'A nejsou to žádné velké částky,' dodává Ryška. 'Když se za rok vybere 20 až 22 milionů, systém stojí třeba 10 milionů a zbytek se vrátí na úpravy parkovacích ploch. To žádné vydělávání není,' tvrdí primátor.

Opozice však nesouhlasí a tvrdí, že rok starý parkovací systém neřeší problém. Radek Hošek ze STAN říká: 'Je to chaos a arogance. Říkat tomu systém je nadnesené. Centrum města se stává skanzenem, obchody a provozovny zavírají, podnikání klesá.' Podle Hoška chybí dostupné parkovací plochy nejen v centru, ale i v okolí.

Hošek pokračuje: 'Pamatuji si, že při zavádění prvních zón na náměstí a v jeho okolí se argumentovalo tím, že auta do centra nepatří. To je sice legitimní názor, ale aby byl uskutečnitelný, musí být dostatek dostupných parkovacích míst v okolí, což zde není.'

Naopak koalice tvrdí, že koncepce parkování již přináší výsledky. Ryška upozorňuje: 'Auta se přesunula nebo zcela zmizela, i když to kritici nechtějí přiznat. Problém je, že když zmizí třeba 700 aut, další 700 během roku přibude zpátky. Jejich počet v Jihlavě stále roste.'

Ryška také věří, že lidé začali lépe přemýšlet o cestování do centra města. 'Spousta z nich, kteří dříve jezdili autem, nyní používá veřejnou dopravu. Statistika ukazuje, že počet cestujících ve veřejné dopravě na Vysočině vzrostl asi o sedm procent,' říká primátor.

Jeho kolega, David Beke (ODS), je však skeptičtější: 'Jsem spokojen s tím, že naše řešení přináší nějaké výsledky, ale nespokojen s tím, že lidé stále nechápou, proč se to dělá. Nemyslí si, zda opravdu potřebují tolik aut. Počet vozů v Jihlavě meziročně vzrostl o dalších sedm stovek.'

Dobrou zprávou je, že brzy přibude druhý operátor parkovacích aplikací, který by měl zlepšit situaci. 'Nyní již prostřednictvím mobilu platí za parkování každá druhá osoba,' uvedl facebookový profil Doprava v Jihlavě.

Hošek však podotýká, že nerozumí, proč jsou občané platící přes aplikaci penalizováni vyššími cenami oproti platbám v automatu. 'Logicky, náklady na aplikaci by měly být nižší,' řekl Hošek.

Město je otevřeno dalším operátorům, pokud splní nastavená pravidla. 'Máme otevřený systém. Kdyby se našel někdo, kdo by aplikaci uměl naprogramovat a spravovat, může to klidně udělat,' podotýká Beke.

Na žádost řidičů město zvažuje i možnost platby za parkování prostřednictvím SMS zpráv. 'Původně jsme to nedělali. Ale pro lidi, kteří nemají chytré telefony, je to určitě řešení,' uzavírá Ryška.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
UNIWEB - weby od lidí pro lidi

Hlavní zprávy