Ji.hlava 2014 se promění v Továrnu

V prostorách bývalé jihlavské textilky odhalil v pondělí 30. června Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava svůj letošní plakát.

uniweb weby

/uws_images/firmy/083199/clanky/ji-hlava-2014-se-promeni-v-tovarnu/000001_h.JPG

Plakát letošního ročníku

Jeho ústředním motivem je výrazný černobílý znak továrny. Festival, který proběhne ve dnech 23.–28. října po osmnácté, je oceňován pro svůj program i výraznou výtvarnou koncepci. I proto je odhalení plakátu nejen pro jeho tradiční návštěvníky dlouho očekávanou událostí, která naznačí, jakým směrem se podzimní MFDF Ji.hlava vydá. Autorem výtvarné koncepce je od roku 2001 výtvarník, pedagog a nakladatel Juraj Horváth.
„Továrna je pro nás mnohovrstevnatou metaforou dnešního světa i znakem, který ukazuje, jak se naše společnost za posledních 120 let proměnila,“ rozvíjí záměr letošní koncepce ředitel festivalu Marek Hovorka.

/uws_images/firmy/083199/clanky/ji-hlava-2014-se-promeni-v-tovarnu/000002_h.JPG
„V důsledku ekonomické krize i globalizace bylo mnoho fabrik po celém světě zavřeno, zatímco jiné tovární haly se často v jejich těsném sousedství stavějí na zelené louce. Hodiny dějepisu, kde se vyučuje o stěhování národů, můžeme doplnit o kapitoly o stěhování továrních budov i celých průmyslových odvětví, stejně jako o vytváření nových oborů a budování nových továrních hal. Takový pohled o naší současnosti vypoví víc, než vnímání světa přes národní hranice. Navíc byl-li konec Rakousko-Uherska dobou zakládání muzeí a období první republiky budováním škol, jsou znakem dnešní doby právě nově projektované tovární haly, skladiště a nákupní centra. Skutečnost, že majitel zmíněné továrny už nebydlí naproti ní či ve stejné zemi, ale často ve vzdálenosti tisíců kilometrů nebo přímo kdesi v daňových rájích, je zajímavým fenoménem, který proměňuje jeho vztah k vlastním zaměstnancům i roli vlastní firmy v daném místě.“

Retrospektiva: Továrna v experimentálním filmu

Motiv továrny se letos bude prolínat jak vizuální stránkou festivalu, tak jeho architekturou a samozřejmě i programem. Na loňskou speciální retrospektivu v rámci experimentální sekce Fascinace, věnovanou proměně zobrazování moře napříč stoletím filmu, letos naváže časově podobně velkoryse koncipovaná retrospektiva zaměřená na obraz továrny v experimentálním filmu. Tématu se bude věnovat i tematická programová sekce či diskusní panely.

Autor: Bianka Brenišínová

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

ARCHIV ZPRÁV
po 30.06.2014 00:00



0 +
 

Hlavní zprávy